پنج‌شنبه, می 16, 2024
قلم نوشته

محمّد و آل محمّد صلی الله علیهم اجمعین وعده انجیل(قسمت اول)

آغازنامه

خداوند آن مهربان ترین مهربانی که مهربانیش را وصف و همتایی نیست، از ابتدای خلقت در قلب وجود تمامی انسان ها گوهری آسمانی نهاد، گوهری که اگر گرد و غبار تمنّاها و وسوسه های غیر خدایی آن را نپوشاند، آن چنان می درخشد و نور خدا را باز می تاباند که سراپای وجود انسان غرق یک تمنا می شود، تمنای دوست داشتن و تسلیم شدن و سر بر خاک نهادن در برابر آن یگانه خالق بی همتا.

آن هنگام که نسیمی شاد وجود انسان را نوازش می دهد، یا آن زمان که ابر تیره ی غم در آسمان آرزوهایش پدیدار می شود، یا در آن لحظات سختی که کشتی امیدش در طوفان یأس و مصیبت گرفتار می شود، آن هنگام است که آن گوهر آسمانی در وجودش می درخشد و در نتیجه در می یابد که همان خدایی که قلباً دوستش دارد و او را می شناسد، گرداننده ی احوال اوست و هم او می تواند از گرداب غم و ناامیدی به سوی ساحل زیبای امید و سعادت رهسپارش کند.

در این گوهر آسمانی معرفتی نورانی از بشارت و پیامی آسمانی نهفته است که اگر گوش های قلبمان را به تذکر انبیاء و اوصیاء علیهم السّلام بگشاییم، لحظه های زندگیمان سرشار از امید و آرامشی آسمانی می گردد که قلم را توانایی توصیفش نیست و زبان را توانایی بیانش.

بشاراتی به موعودی در انجیل

بیایید با هم سیری در انجیل بکنیم و گوشه ای از آن بشارت را بیابیم.

در عهد جدید از مجموعه ی عهدین، چهار کتاب متفاوت موسوم به انجیل وجود دارد؛ در این کتب بشاراتی در مورد شخصی عظیم الشأن که پس از عیسی علیه السّلام می آمد موجود است. در این نوشتار بر آنیم تا نمونه ای از این بشارات را اجمالاً بررسی نماییم.

به نقل از فصل چهاردهم انجیل یوحنا، حضرت عیسی علیه السّلام فرمود:

۱۵- اگر دوستم دارید، احکام مرا نگاه دارید.

۱۶- …و او (خدا) به شما «تسلی دهنده ی» دیگری خواهد داد…

۲۹- و الان قبل از وقوع به شما گفتم تا وقتی که واقع گردد ایمان آورید.

۳۰- از این پس بیشتر از این با شما نخواهم گفت، زیرا که «رئیس این جهان» خواهد آمد…



همچنین به نقل از فصل شانزدهم همین انجیل یوحنا، حضرت عیسی علیه السّلام فرمود:



۷- به هرحال من حقیقت را به شما می گویم، به مصلحت شماست که من بروم، زیرا که اگر من نروم «تسلی دهنده » نخواهد آمد…

۱۲- من هنوز حرف بسیار دارم که به شما بگویم، امّا شما اینک توانایی تحملش را ندارید.

۱۳- امید است آن هنگام که او «روح حقیقت» بیاید، شما را به «تمام حقیقت» هدایت خواهد کرد، زیرا او از خود سخن نخواهد گفت بلکه هرآنچه را می شنود هم آن را باز خواهد گفت؛ او از آینده به شما خبر خواهد داد.

۱۴- او مرا گرامی خواهد داشت…


بر طبق این عبارات حضرت عیسی علیه السّلام وعده ی شخصی – موسوم به «تسلی دهنده» در برخی از ترجمه ها- را داده بود که پس از رفتن عیسی علیه السّلام می آید؛ عیسی علیه السّلام بر این نکته تأکید فرمود که از قبل، وعده ی آن موعود را می دهد به این امید که وعده های از پیش داده شده، سبب ایمان مردم به آن موعود گردد. عیسی علیه السّلام بشارت داد که «تسلی دهنده»ای که خواهد آمد، «روح حقیقت» می باشد. او که مردم را به «تمام حقیقت» -که مردم زمان حضرت عیسی علیه السّلام توانایی درکش را نداشتند- هدایت می کند؛ و در نتیجه عیسی علیه السّلام دیگر چیزی نگفت تا اینکه «رئیس این جهان» بیاید، او که از آینده خبر می دهد. عیسی علیه السّلام تبیین کرد که «تسلی دهنده ی » موعود به «تمام حقیقت» هدایت می کند. زیرا که او از پیش خود سخن نمی گوید بلکه هرآنچه را که می شنود باز می گوید.
ادامه دارد…