پنج‌شنبه, می 16, 2024
من یک مسیحی هستم

رجعت ثانی حضرت عیسی علیه السلام(قسمت اول)

قرآن و احاديث اسلامي پنج  پيامبر اولوالعظم به نامهاي نوح ، ابراهيم ، موسي ، عيسي و محمد صلی الله علیهم اجمعین  را صراحتاً  معرفی می کنند. در روايات اسلامي، برای اولوالعظم ناميدن اين پیامبران دلايل گوناگون ذکر شده است كه در جاي دیگر به آن مي پردازيم .

جايگاه آسمانی و مراتب اين برگزيدگان، از طرف خداوند می باشد و بر مبنای  علم و حكمتش اراده می کند تا بر چه کسی و به چه مقداری علم، قدرت و… عطا کند.کذلک الله یفعل ما یشاء.اینچنین خداوند می کند آنچه که می خواهد (‌قرآن كريم؛ سوره آل عمران(3)، آيه 40 ) و اراده الهي بر اين اصل  بوده است  كه حضرت محمد صلی الله علیه و آله برترين و كاملترين مخلوقات باشد و یقیناً هيچ احدی در بين مخلوقات جايگاه برتر از حضرت محمد و آل او ‌صلی الله علیهم اجمعین را ندارد .

 خداوند خود خطاب به پیامبر فرموده است: لولاک  لما خلقت الافلاک  اگر به خاطر تو نبود، یقیناً افلاک را خلق نمی كردم. (‌بحار الانوار ج15 ص 28 و…)

 احاديث بسياري در اسناد اسلامي  صحت اين مفهوم آسمانی و ژرف را درباره حضرت محمدصلی الله علیه و آله‌ و آل او تأييد كرده اند.  به عنوان نمونه جبرائيل حامل حديث ذیل از جانب خداوند خطاب حضرت محمد صلی الله علیه و آله ‌و اهل بيت او بوده است :

 و عزتی و جلالی انی ما خلقت سماء مبنیه و لا ارضا مدحیه و لا قمرا منیرا ولا شمسا مضیئه و لا فلکاً یدور و لا بحراً یجری و فلکاً یسری الا لاجلکم و محبتکم…

قسم به عزت و جلالم، همانا خلق نکردم آسمانی بر پا شده، زمينی گسترده شده، ‌ماهی منیر، خورشيدی درخشان ،‌فلکی گردان، ‌دریایی روان و كشتي ای سیر کننده، مگر به خاطر و براي شما (اهل بیت علیهم السلام).      (بحارالانوار،مفاتیح‌الجنان، الغدير، . . . )

 حتي برخي از اسناد کمتر تحريف شده مسيحيت من جمله انجيل بارنابا نيز حقيقت اين امر كه خداوند همه چيز را به خاطر حضرت محمد صلی الله علیه و آله  آفريده تأييد مي نمايد . 

انجیل بارنابا فصل 43

(1)یسوع (عیسی)فرود آمد به سوی هشت شاگردی كه در پائین انتظار او را داشتند.(۲)حكایت نمودند این چهار بر آن هشت(شاگرد)، هر آنچه را دیده بودند.(۳)اینطور زایل شد در آن روز از دل ایشان هر شكّی در یسوع،مگر یهودای اسخریوطی كه ایمان به كسی نیاورد .(۴)یسوع نشست بر دامنه ی كوه و از میوه های صحرائی خوردند؛زیرا نبود نزد ایشان نانی.(۵)آن وقت اندریاس گفت:هر آینه خبر داده اید ما را به چیزهای بسیاری از مسیحا؛ پس كرم كن به آشكار گفتن برای ما به همه ی آن.(۶)یسوع فرمود‏‏‎: هر آنكه عمل میكند، پس جز این نیست كه عمل میكند برای پایانی كه در آن رضایت بیابد.(۷)از این رو به شما میگویم كه همانا چون خدا در حقیقت كامل بود، هیچ حاجتی به رضایت نداشت.(۸)زیرا رضایت نزد خود اوست.(۹)همچنین چون خواست عمل كند، آفرید پیش از هر چیزی نفس رسول خود [محمد صلی الله علیه و آلهرا و به خاطر او به آفرینش همه پرداخت.(۱۰)تا آفریدگان، خوشی وبركت بیایبند به خدا. (۱۱)نیز مسرور نماید رسول خود را به همه ی آفریدگان خود كه تقدیر فرموده اینكه بندگان او باشند.(۱۲) چه جهت دارد؟ آیا جز آن بود كه خدا آن را میخواست؟(۱۳)حق میگویم به شما؛ ، همانا جز این نیست …(۱۵) لیكن وقتی رسول خدا بیاید، خدا به او میدهد آنچه را که بمنزله ی مهر در دست اوست.(۱۶) پس حامل رهایی و رحمت برای امت های زمین كه تعلیم او را بپذیرند میشود.(۱۷)زود است او بیاید با توانائی بر ستمگران.(۱۸)آنگاه براندازد عبادت بت ها را به گونه ای كه شیطان رسوا شود.(۱۹)زیرا اینچنین خدا وعده نموده به ابراهیم و به او فرموده: بدرستی كه به نسل تو همه ی قبایل زمین را بركت میدهم و همچنانكه ای ابراهیم!شكستی بت ها را، زود است نسل تو نیز چنین كند.(۲۰)یعقوب گفت:ای معلم!به ما بگو این عهد را با كه ساخت؟ (۲۱)بدرستی یهود میگویند با اسحاق است.(۲۲)اسماعیلی ها می گویند با اسماعیل است.(۲۳)یسوع فرمود: ((داوود پسر چه كسی و از كدام ذریه بود؟.))(۲۴)یعقوب جواب داد: از اسحاق؛چونكه اسحاق پدر یعقوب بود و یعقوب پدر یهودا، كه از ذریه ی اوست داوود.(۲۵) آن وقت یسوع فرمود: ((وقتی كه رسول الله بیاید،پس از نسل كه خواهد بود؟))شاگردان جواب دادند:از داوود.(۲۷) پس یسوع فرمود: به خود خیانت نكنید.(۲۸)زیرا داوود او را در [عالم] روح، “مولا” خواند و چنین گفت: خداوند به مولای من گفت که بر دست راست من بنشین كه من دشمنان تو را زیر پای تو نهم؛(۲۹)میفرستد خدا عصای تو را كه زود است صاحب تسلط شود در میان دشمنانت.(۳۰)پس اگر رسول الله كه شما او را مسیحا مینامید،پسر داوود باشد،پس چگونه داوود او را مولا خواند؟!(۳۱)تصدیق كنید مرا؛زیرا به شما راست میگویم بدرستی كه عهد با اسماعیل بسته شده است، نه با اسحاق.

فصل 97 انجیل بارنابا 

 آنگاه فرمود: با اینكه من لایق نیستم كه بند نعلین او[محمد صلی الله علیه و آل] را بگشایم ،نعمت و رحمت خدای مرا در بر گرفته تا او را ببینم. (۲)پس آن وقت كاهن به همراه حاکم و پادشاه گفت: دل خود را پریشان مساز ای یسوع(عیسی)،قدوس خدا! زیرا این فتنه بار دیگر در زمان ما حادث نخواهد شد.(۳)چرا که ما از مجلس مقدس شیوخ روم صادر شدن فرمان شاهی را میخواهیم كه بعد از این هیچ كس تو را خدا یا پسر خدا نخواند.(۴)پس آن هنگام یسوع فرمود: این سخن شما مرا تسلی نمیدهد؛ زیرا از جائی كه شما امید نور دارید، تاریكی خواهد آمد.(۵)لیكن تسلی من در آمدن پیغمبری است كه هر اعتقاد دروغی را درباره ی من از میان خواهد برد و آئین او امتداد خواهد یافت و همه ی جهان را فرا خواهد گرفت؛زیرا خدا به پدر ما ابراهیم چنین وعده فرموده است.(۶)همانا آنچه مرا تسلی میدهد آن است كه آئین او را هیچ نهایتی نیست؛زیرا خدای، او را درست نگه داری خواهد فرمود. (۷)كاهن گفت:آیا پیغمبران دیگر بعد از آمدن پیغمبر خدا خواهند آمد؟(۸)پس یسوع در جواب فرمود: بعد از او پیغمبران راستگو كه از جانب خدا فرستاده شده باشند نخواهند آمد.(۹)لیكن جمع بسیاری از پیغمبران دروغگو، خواهند آمد و همین است كه مرا محزون می دارد.(۱0)زیرا شیطان ایشان را [با حیله و نیرنگ] به حكم خدای عادل میشوراند و خود را در لوای ظاهری فریبنده از انجیل من،پنهان می سازد….(۱۴)پس آن وقت كاهن گفت:به چه نامیده میشود مسیحا و كدام است آن علامتی كه آمدن او را اعلان مینماید.(۱۵)یسوع در جواب فرمود: ((نام مسیحا “ستوده” است؛ زیرا خدا خود وقتی كه نفس او را آفرید و در ملكوت اعلی او را گذاشت،خود، او را نام نهاد.(۱۶)خدا فرمود:صبر كن ای محمد! زیرا برای تو مى خواهم خلق كنم بهشت و جهان و بسیاری از خلایق را كه می بخشم آنها را به تو؛تا حدّی كه هر كس تو را مبارك مى شمارد مبارك میشود و هر كس با تو خصومت كند ملعون مى شود.(۱۷)وقتی كه تو را بسوی دنیا مى فرستم تو را به عنوان رسول نجات از طرف خود می فرستم و کلام تو تا زمانی که آسمان و زمین از بین روند، صادق خواهد بود،در حالیکه دین تو هرگز از بین نمی رود. (۱۸)همانا نام مبارك او محمد است. (۱۹)آن وقت جمهور مردم صداهای خود را بلند نموده و گفتند: خدایا! بفرست برای ما پیغمبر خود را،ای محمد!بیا زود برای رهائی جهان.

شایان تذکر است که حتی در مجموعه ی عهد جدید کنونی، با وجود تمام تحریفات و پنهان سازی ها، شخصیت برجسته ی بارنابا را ستوده اند؛ من جمله در کتاب اعمال رسولان،فصل 11 :

22 اما چون خبر ایشان به سمع کلیسای اورشلیم رسید،برنابا را به انطاکیه فرستادند.

23 و چون رسید فیض خدا را دید، شاد خاطر شده همه را نصیحت نمود، که از صمیم قلب به خداوند بپیوندد.

24 زیرا که مردی صالح و پر از روح القدس و ایمان بود و گروهی بسیار به خداوند ایمان آوردند.

از آغاز، تمامي پيامبران الهي نوید آمدن آخرين پيامبر (حضرت محمد صلی الله علیه و آله) و برپايي شریعت الهي در سراسر زمين را بر مبنای تعالیم حضرت محمد صلی الله علیه و آله  و به دست منجي موعود، آخرين وصی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله، داده بودند .

نكته بسيار مهم و اساسي كه امیدواریم همه ی ما به عنوان پيروان تمامی پيامبران، از آدم تا خاتم علیهم السلام، آنرا عمیقاً درک کنیم این است که حضرت محمد  صلی الله علیه و آله نه تنها صاحب جايگاه خدا دادی برتري نسبت به ساير پيامبران الهي حتی پیامبران اولوالعظم علیهم السلام است، بلكه اوصیای ایشان ، دوازده امام معصوم علیهم السلام، نيز مقامي برتر از پيامبران پیامبران اولوالعظم علیهم السلام دارند البته به استثناء حضرت محمد صلی الله علیه و آله ؛ یعنی تنها حضرت رسول صلی الله علیه و آله صاحب مقام خدادادی برتري نسبت به امامان معصوم هستند . اين  واقعيت كه امامان برگزیده جايگاه خدادادی برتر يا دارای علم و قدرت بيشتري از پیامبران باشند، مغاير با هيچ يك از سنتهاي الهي نیست . در قرآن  مجید سوره کهف داستان حضرت موسی علیه السلام به عنوان پيامبري اولوالعظم و حضرت خضر علیه السلام به عنوان عبد برگزيده خدا آورده شده است و اشاره صريح  به اين نكته دارد كه  حضرت خضر علیه السلام صاحب ‌علم و رحمتی از جانب خداوند بود، كه ظاهرا حضرت موسي علیه السلام به عنوان پيامبري اولوالعظم در آن زمان فاقد آن بوده است. (سوره كهف(18)، آيه 65 ) ‌و علاوه بر اين به حضرت موسي علیه السلام فرمان داده شده بود كه از حضرت خضر علیه السلام تعليم ببیند و اطاعت نمايد (‌سوره كهف(18)، آيه 60 الي 82 ) .

عطایای الهی فضل خداوند می باشند و اگر خدا بخواهد به حضرت خضر علیه السلام یا هر بنده ی دیگر چیزی می دهد که به یک پیامبر اولوالعزم نداده است:

ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله ذو الفضل العظیم.

 این فضل خداوند است؛ به هر كه بخواهد عطا ميكند، و خداوند صاحب فضل عظیم است. (‌سوره جمعه(62)، آيه 4)

آقايي  و سروري دوازده وصی آخرين پيامبر که مقامي است خدادادی، بر ساير پیامبران الهی ‌عرضه شده بود و آنان مكلف به ابلاغ اين اخبار الهي به پيروان خود بودند؛ پيروان حقیقي ساير پیامبران كه تعاليم  اصلي و تحريف نشده به آنان رسيده بود در انتظار آمدن محمد و آل محمد صلی الله علیهم اجمعین و وحدت بشريت در سايه پرچم الله به دست آخرين وصی حضرت محمد صلی الله علیه و آله ‌بودند. پيامبران که خود مطیعترین بندگان خداوند هستند همواره در برابر امر خدا و ولایت محمد و آل محمد صلی الله علیهم اجمعین ‌ تسليم بوده اند. احاديث بسياري اين مطلب را تاييد نموده كه به بیان نمونه اي نقل شده از شیخ صدوق مي پردازيم .

 از حضرت محمد صلی الله علیه و آله روايت شده كه خداوند فرمود: اي عيسي در امر من کوشش كن، و آنرا ترک نکن! همانا تو را بدون پدر خلق كردم، نشانه اي براي عالمیان. به آنان خبر ده که به من و رسول من[حضرت محمد صلی الله علیه و آله] ایمان آورند، نبي”امي” كه نسل او از “مباركه” [حضرت فاطمه سلام الله علیها]‌ می باشد و او [حضرت فاطمه سلام الله علیها] با مادرت در بهشت می باشد، سعادت والا و طوبي برای کسی ست که کلام او را بشنود، دوران او را درک کند و شاهد ايام او باشد. حضرت عيسي گفت، طوبي چيست ؟ خداوند فرمود: درختي ست در بهشت که در زیر آن چشمه اي است که هر کس جرعه ای از آن را بنوشد هرگز تشنه نشود. عیسی گفت: پروردگارا مرا از آن سیراب کن. فرمود: ای عیسی چنین نشود! آن چشمه برای انبیا حرام است تا زمانیکه آن نبی از آن بنوشد و  آن بهشت بر همه امم حرام است، تا اینکه امت آن نبی داخل اش گردند. ( بحار الانوار 14/323، قصص الانبياء..‌)‌

در اینجا شایان تذکر است که حضرت عيسي علیه السلام به صليب كشيده نشدند و خداوند ایشان را بالا برد و در حال حاضر زنده می باشند و در انتظار ظهور حضرت مهدي علیه السلام به سر می برند تا در آن هنگام به فرمان خداوند بازگردند؛ پس از رجعت ثانی  ایشان، یهودیان كه پيش از اين پيامبري او را تكذيب مي كردند به او ايمان خواهند آورد.