پنج‌شنبه, می 16, 2024
قلم نوشته

خدایا(قسمت چهارم-پایانی-)

در بنی اسرائیل خانواده ای بودند که اگر هر کدام از آنها چهل شب به درگاه خدا دعا می کرد و حاجتی را طلب می نمود، هرگز دست خالی بر نمی گشت. تا آنکه یکی از ایشان برای خواسته خود چهل شب تهجّد کرد و دعا نمود ولی حاجتش روا نشد. خدمت حضرت عیسی علیه السلام رسید و نزد ایشان از حال خود گلایه کرد و از او درخواست دعا نمود. حضرت عیسی هم کسب طهارت فرمود و به نماز ایستاد، آنگاه به درگاه خداوند دعا کرد. خدا در پاسخ پیامبرش چنین فرمود: ای عیسی بنده من از غیر آن باب و دَری که باید بیاید، نزد من آمده است. او در حالی مرا خوانده است که در قلبش نسبت به تو شک دارد بنابراین اگر آنقدر مرا بخواند تا اینکه گردنش قطع شود و انگشتانش بیافتد من جواب او را نخواهم داد. عیسی رو به آن شخص کرد و فرمود: پروردگارت را می خوانی درحالیکه درباره پیامبر او شک داری؟ گفت : ای روح الله و ای کلمه او ، قسم به خدا همانطور بود که گفتی . پس خدا را بخوان تا شک مرا از بین ببرد. عیسی علیه السلام برایش دعا کرد و خدا او را بخشید و از او پذیرفت و او  هم در رتبه خاندانش قرار گرفت.

همانطور که در روایت فوق خواندیم آن مرد به الله اعتقاد داشت و حتی برگزیده او را به طورکلی پذیرفته بود، ولی در ارزش حقیقی عیسی علیه السلام شک داشت. نفهمیدن و شک داشتن در مقام خدادادی برگزیدگان به عنوان باب و وسیله پذیرش به سوی رضایت خداوند ، ارتباط ما را با الله –یگانه خدای حقیقی- قطع می کند، چرا که نافرمانی خداوند است.

اگر بخواهیم با خدای حقیقی یکتا -نه خداهای پرورده ذهنمان – ارتباط برقرارکنیم، باید همانگونه که خداوند یکتا امر کرده عمل کنیم . اینکه بگوییم به خدا و برگزیدگان – صرفاً به عنوان حاملان پیغام از جانب خداوند – اعتقاد داریم کافی نیست؛ علاوه براین اعتقاد ، باید با باور صحیح به ابواب و وسایل، خدا را بخوانیم و به آنان متوسل باشیم .

در ادامه حدیث فوق الذکر می خوانیم که امام علیه السلام فرمودند:

كَذَلِكَ نَحْنُ أَهْلَ الْبَيْتِ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَمَلَ عَبْدٍوَ هُوَ يَشُكُّ فِينَا

درمورد ما اهل بیت نیز چنین است. خداوندهرگز عمل بنده ای را نمی پذیرد درحالیکه نسبت به مااهل بیت شک دارد .  1

ما  از محمّد و آل محمّد صلی الله علیهم اجمعین ادعیه مأثور بسیاری داریم که در آنها از الفاظی چون یا الله” “اللهم ” و… استفاده شده است یعنی خطاب مستقیم به خداوندلیکن نکته بسیار دقیق این است که یا الله” ما زمانی مقبول و مرضی خداوند یکتا است که باور ما به ولایت محمّد و آل محمّد علیهم السلام صحیح باشد و تسلیم محض دربرابر جایگاه خدادادی آنان باشیم ؛ چرا که این نکته فرمان خداوند یکتا استالبته دعاهای مأثور فراوانی نیز داریم که مستقیماً اهل بیت علیهم السلام را صدا می زنیم و به آنان متوسل می شویم؛ در هر دو قسم از دعاها خداوند یکتا مقصود است و به فرمان خداوند بندگان برگزیده اش ابواب و وسائل می باشند.

درواقع تفاوت یا اللهِ شیعه و سنی در قبول ولایت خدادادی محمّد و آل محمّد سلام الله علیهم اجمعین می باشد و تفاوت خدایا” گفتن شیعیان حقیقی با دیگر افراد بشر نیز در همین پذیرش و شناخت صحیح مقام محمّد و آل محمّد صلی الله علیهم اجمعین می باشد ، و این تفاوت، تفاوتی است بین ایمان و عدم ایمان، بین 

اینکه بعضی از درخواست های برخی از آنهایی که باور صحیح ندارند به اجابت دنیوی می رسد نکته دیگری ست که در نوشتار دیگری به آن خواهیم پرداخت.

بنابراین شیعیان به خداوند واقعی یکتا و ولایت خدادادی حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام اعتقاد دارند و نه اینکه صرفاً حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم را مانند یک نامه رسان بدانند ، آنگونه که سنی ها اعتقاد دارند.

 بیایید ، برای نمونه حدیث دیگری ازامیرالمؤمنین علیه السلام که این تفاوت حیاتی را بیان می کند بخوانیم:

هرکس که ما (اهل بیت) را دوست بدارد ایمانش به او سود می رساند و اعمالش ازاو پذیرفته خواهد شد و هرآنکه ما را دشمن بدارد، اگرچه شب و روز سخت تلاش کند ایمانش به اوهیچ سودی نخواهد رسانید و اعمالش پذیرفته نخواهد شد.2

 در انتها ازکسانی که خدا را می خوانند اما به هیچ دین و پیامبری اعتقاد ندارند باید پرسید: چطورادعا می کنید که خداوند را دوست دارید، بدون سعی در شناخت او و شنیدن سخنان او؟ بدون یافتن آنچه که خدای حقیقی یکتا دوست دارد و آنچه که او دوست ندارد . مگر دوست داشتن دو طرفه شرط اصلی دوستی حقیقی نیست؟ خداوند متعال در قرآن کریم به حبیبش حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم چنین می فرماید :

«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»

 بگو اگر (حقیقتاً ) الله را دوست دارید از من(پیامبر) تبعیت کنید تا الله شما را دوست داشته باشد و گناهان شما را بیامرزد و الله غفور و رحیم است. 3

انسانی كه به آنچه که خداوند آن را دوست دارد و آنچه که از آن بیزار است اعتنا نمی کند و به آنچه که خود می خواهد عمل میکند در واقع علائق خود را می پرستد ، نه خدای یکتا را:

« أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ …»

آیا ندیدی کسی راکه هوای خویش(خواسته های دل خود) رامعبود خودقرارداده بود؟… 4

 مهدی جان! ولایت شما و پدرانتان قلب وجان ما را تسخیرکرده است. لحظه ها را مشتاقانه می شماریم تا ظهور باشکوه شما، آن هنگام که همه انسانها معترف به ولایت شما  خواهند گفت : یا الله!              

در اين سايت براي استخراج آيات و روايات غالبا از دو نرم افزار “گنجينه روايات نور “و “جامع التفاسير نور ”  اثر مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي استفاده مي شود.                   

……………………………………………

پاورقی:

1- بحار الانوار ج 27 ص191 و امالی مفید مجلس اول

2- بحارالانوار-ج68-ص 95

3- قرآن كريم؛ سوره آل عمران(3) آيه 31

4- قرآن كريم؛ سوره فرقان(25)- آیه  43