پنج‌شنبه, می 16, 2024
قلم نوشته

حجاب: امری الهی، فرمان تمامی انبیاء علیهم السّلام(قسمت ششم-پایانی)

لازم است بخاطر داشته باشیم شیطان قدم به قدم کار می کند. بی حجابی و برهنگی در مسیحیت به یکباره اتفاق نیفتاد بلکه به تدریج در جوامع مسیحی شکل یافت…عبارات زیر از “حجاب سر در طول قرن ها” Head Covering Through the Centuries نوشته دیوید برکات David Bercot آمده است:

“در زمان اصلاحات پوشش سر با کلاه به جای مقنعه در اروپای شمالی رایج شد.

در قرن شانزدهم پوشش با کلاه در اروپای غربی و امریکای تازه کشف شده جایگزین مقنعه شد .

در طول دهه 1880 زنان طبقه متوسط و طبقه مرفه معمولاً از کلاه بانت bonnet (نوعی کلاه که همه سر و گوش را می پوشاند و بندهای آن زیر چانه بسته می شود )برای پوشاندن سر خود استفاده می کردند. گاهی اوقات این کلاه ها بیشتر یک نوع مد بود تا بخاطر عفت و حیا باشد. با این وجود در میان مردم عادی کلاه ها و مقنعه ها هنوز کاملاً رایج بود.

در طول قرن نوزده در ایالات متحده و اروپای غربی زنان طبقه متوسط و ثروتمند از مقنعه و کلاه به سمت  بانت های زینتی رفتند.  به سر گذاشتن بانت های زینتی بیشتر پیروی از مد بود تا رعایت حیا و عفت و اطاعت.

با ورود به قرن بیستم بانت های زینتی جای خود را به کلاه های زنانه داند. تا اواسط قرن زنان در اروپا و امریکا در اجتماع معمولاً کلاه یا روسری ای به سر داشتند اما آنها با این پوشش تنها از سنت و مد پیروی می کردند بدون دانستن اینکه در اصل برای این پوشش دلیلی معنوی وجود دارد. به شکلی مشابه تا حدود سال 1960 زنان غربی زمانی که در کلیسا بودند کلاه به سر می گذاشتند. اما معنای نهان در آن کلاه گم شده بود.

امروزه زنان مسیحی  در کلیساهای شرقی هنوز سر خود را در کلیسا می پوشانند. برخی از آنها همیشه سر خود را می پوشانند. در غرب برخی زنان برادران پلیموت Plymouth Brethren هنوز در کلیسا سر خود را می پوشانند همانطور که بسیاری از زنان سیاهپوست اینکار را می کنند.  اما این خواهران معمولاً در زمان های دیگر سر خود را نمی پوشانند.

به طور کلی امروزه در غرب فقط زنان Mennonite, Amish, Brethren and Hutterite هستند که از پوشش سر در کلیه مواقع استفاده می کنند. اگرچه در سال های اخیر هزاران زن مسیحی از کلیساهای خانگی و از دیگر اجتماعات مستقل که این عمل عهد جدید را دوباره کشف کرده اند به آنان ملحق شده ند.”

بخاطر داشته باشیم که همانگونه که در بالا اشاره شد و توسط همه مسیحیان هم تأیید می شود اکثر زنان مسیحی تا سال 1960 قوانینی از حجاب را رعایت می کردند و فقط حدود 50 سال است که موضوع حجاب از سوی اکثر زنان مسیحی به صورت جدی فراموش شده است:

” در آغاز قرن بیستم مسیحی زنان در بیشتر فرقه های مسیحی اصلی از پوشش های سر در مراسم کلیسا استفاده می کردند.”

(Kraybill, Donald B. (5 October 2010). Concise Encyclopedia of Amish, Brethren, Hutterites, and Mennonites. JHU Press. p. 103.) These included many Anglican (Muir, Edward (18 August 2005). Ritual in Early Modern Europe. Cambridge University Press. p. 31.) Baptist, (Yearbook of American & Canadian Churches 2012. Abingdon Press. 2012-04-01. p. 131.) Methodist, (Morgan, Sue (2010-06-23). Women, Gender and Religious Cultures in Britain, 1800-1940. Taylor & Francis. p. 102.) Presbyterian (Seth Skolnitsky, trans., Men, Women and Order in the Church: Three Sermons by John Calvin (Dallas, TX: Presbyterian Heritage Publications, 1992), pp. 12,13.) and Roman Catholic Churches. (Henold, Mary J. (2008). Catholic and Feminist: The Surprising History of the American Catholic Feminist Movement. UNC Press Books. p. 126.)

” در واقع تا قرن بیستم هیچ الهی دان اصلاحات[پروتستان]علیه پوشش سر زنان در مراسم عبادی عمومی سخن نگفت. در حالیکه فرقه های اناباپیست Anabaptistو ایمیش Amish و منونایت Mennonite از پوشش سر در کلیه زمان ها دفاع کرده اند … آموزه اصلاحات [اخیر] این است  که “دعا و پیشگویی praying and prophesying ” به فعالیت هایی اشاره دارد که در عبادات عمومی واقع می شود …انابپتیست ها با این تفسیر مخالف اند و زنان در جوامع انابپتیستی بسیار نگران  هتک فرمانی هستند که به باور ایشان مرزش فراتر از عبادات عمومی ست… اصلاحات طلبان اینگونه تفسیر کردند که پوشش سر فرمان داده شده در عبادات عمومی نشانه اطاعت زن از شوهرش  است آنگونه که متون بیان می دارند” مسیح رئیس مرد است و مرد رئیس زن”.  اما انابپتیست ها معتقدند که اگر شوهر مانع پوشش و حجاب زن در کلیه زمان ها شود زن باید از فرمانبرداری او سرباززند چرا که بهتر اینست که از خدا اطاعت کند تا از مرد. ( قرنطیان اول فصل 11 عبارت3).”(ویکی پدیای انگلیسی)

 ” در سوئد استفاده از حجاب در زمان های گذشته رایج بود اما در اوایل قرن بیستم از بین رفت و زمانی که در اواسط دهه 1920 زنان آغاز به رفتن به کلیسا بدون حجاب کردند نگرانی ای ایجاد نشد و در طول یک دهه همه به توافق رسیدند که زنان مسیحی سوئدی هرگز حجاب نداشتند و نباید داشته باشند!!!

(As a veil: The Christian veil in a Swedish context, Hallgren Sjöberg, Elisabeth; 2014. به نقل از ویکی پدیای انگلیسی)

این نمونه ای روشن است از تحریف تاریخ و تأثیرگذاری بر افراد جاهلی که حقایق را نمی دانند :” در طول یک دهه همه به توافق رسیدند که زنان مسیحی سوئدی هرگز حجاب نداشتند و نباید داشته باشند. “

 اما فراموش نکنیم که موضوع پوشش سر در مسیحیت هنوز هم به طور کامل از بین نرفته است:

“برخی [مسیحیان] معتقدند که حجاب هنوز واجب است و دلایل متعددی برای این نظر خود ارائه می کنند از جمله اینکه پوشش سر برای زنان سنتی کهن ست.”

 (cf. canon 5 of the Code of Canon Law).” (Michael, Jacob (August 27, 2010). “Still Binding? The Veiling of Women and Meatless Fridays”. به نقل از ویکی پدیای انگلیسی)

جالب است که امروزه برخی مسیحیان در ایالات متحده پوشش سر را تبلیغ می کنند و آن را می فروشند. در زیر نمونه ای از آن آمده است.

“انتشارات اسکرول Scroll Publishing در حال حاضر پوشش سر برای فروش عرضه می کند. این پوشش ها را یک خواهر محلی دوخته است و آنها را با قیمتی بسیار مناسب می فروشد. برای دیدن مدل ها و اندازه های مختلف آن لطفاً مراجعه نمائید به …”

“در برخی کشورها که زنان دیگر به عنوان یک سنت هنگام بیرون رفتن از منزل کلاه به سر نمی گذارند [برخی ] زنان کاتولیک[سنتی] در کلیساها از پوشش های سر استفاده می کنند. اشکال آن از منتلا mantilla (یک جور روسری زنانه که شانه ها را نیز می پوشاند) گرفته تا کلاه یا یک روسری ساده است  .  اگر منتلا پوشیده می شود معمولاً سیاه (یا هر رنگی غیر از سفید) برای متأهل ها و سفید برای مجردهاست.” (ویکی پدیای انگلیسی)

” در برخی فرقه ها و در میان بیشتر کاتولیک های سنتی پوشش سر حداقل در زمان آداب عبادت هنوز لازم یا مورد ترغیب است. از آن جمله اند کاتولیک هایی که زندگی ساده ای  دارند و با نام کاتولیک های ساده Plain Catholicشناخته می شوند. برخی از شاخه های انابپتیست از جمله ایمیش و منونایت سنتی Old Order Mennonite  و منونایت محافظه کار Conservative Mennonites برادران بپتیست آلمان کهن Old German Baptist Brethren , (Thompson, Charles (2006). The Old German Baptist Brethren: Faith, Farming, and Change in the Virginia Blue Ridge. University of Illinois Press. p. 33). و فرقه هادرایت Hutterites(Hostetler, John (1997). Hutterite Society. The Johns Hopkins University Press. p. 105).

و کلیسای رسولی مسیحی  Apostolic Christian Churchو کلیسای بخشش مسیح Christ’s Forgiveness Ministries برخی کلیساهای پنتکاست Pentecostal churches مانند کلیسای مولای ما عیسی مسیح، تبشیر پنتکاست، کلیسای زندگی مسیحی عمیق تر و جماعت مسیحی در امریکا  مثل Congregação Cristã no در برزیل، کلیسای لوتری Laestadian Lutheran Church، برادران پلیموت Plymouth Brethren و کلیساهای محافظه کار اسکاتلند و ایرلند و هلند conservative Scottish and Irish Presbyterian and Dutch Reformed churches.” (به نقل از ویکی پدیای انگلیسی)

“برخی کلیساهای کاتولیک شرقی Eastern Catholic ، ارتدوکس شرقی Eastern Orthodox و ارتدوکس اورینتال Oriental Orthodox الزام دارند که زنان زمانی که در کلیسا هستند سر های خود را بپوشانند. نمونه ای از این برخورد در کلیسای ارتدوکس روسیه دیده می شود.”

 (Gdaniec, Cordula (1 May 2010). Cultural Diversity in Russian Cities: The Urban Landscape in the Post-Soviet Era.تفاوت های فرهنگی در شهرهای روسیه Berghahn Books. p. 161. به نقل از ویکی پدیای انگلیسی.)

” در آلبانی زنان مسیحی غالباً حجاب سفید می پوشند اگرچه چشمانشان قابل رؤیت است؛ علاوه بر این در این کشور در ساختمان های کلیسای مسیحی ارتدوکس در زمان مراسم کلیسا زنان از مردان بوسیله پارتیشن های مشبک جدا شده اند .”

(Edwin E. Jacques (1995). The Albanians: An Ethnic History from Prehistoric Times to the Present. آلبانی یایی ها:یک تاریخ قومی از زمان ماقبل تاریخ تا کنون  McFarland. p. 221.)

“در برخی نواحی مثل شبه قاره هند تقریباً همه زنان از پوشش سر در طول مراسم کلیسا استفاده می کنند.”

(Haji, Nafisa (2011-05-17). The Sweetness of Tears. شیرینی اشک ها HarperCollins. p. 316.)

  تصویر بالای مقاله نقاشی ای ست متعلق به یک بانوی مسیحی در سال 1400 مسیحی در آلمان. همانطور که مشاهده می کنید در قرن  پانزدهم مسیحی زنان مسیحی در اروپا پوششی کامل به شکل مقنعه  به سر می کردند.

بسیار روشن است که الله عزوجل از طریق انبیاءش علیهم السّلام فرمان تزکیه کننده حجاب را داده است و این انسان بوده است که از وسوسه ای شیطانی پیروی کرده و به تدریج این فرمان الهی را نادیده گرفته و در نتیجه آن دچار بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی شده است… زیبا و انکارناپذیر است که حجاب این فرمان تزکیه کننده با فطرت انسانی سازگار است. در واقع همه فرامین الهی اینگونه هستند. اگر ما آلودگی های گناهان و جهل ها و تکبرها و … را از روح و قلب و ذهن و اعمال خود بزداییم آنگاه نور فطرت خواهد درخشید…

در انتها برای نشان دادن این امر که تمامی فرامین الهی در هماهنگی کامل  با فطرت انسانی و قلب انسان هستند دوستانمان را دعوت می کنیم به مطالعه نامه ای سرگشاده از بانویی مسیحی به نام فرانسیس جوآنا نویسنده و روزنامه نگار امریکائی خطاب به زنان مسلمان:

گلهاي بهشتي

امید است که خداوند به قلب پرمهر این بانوی مسیحی تمام حقیقت را عطا کند و او را به صراط مستقیم هدایت نماید.

الهی در ظهور با شکوه حضرت مهدی فاطمه سلام الله علیهما و حضرت عیسی مریم سلام الله علیهما تعجیل فرما …تا حقیقت آشکار گردد …یا آنچنان که در انجیل یوحنا فصل 16 عبارت 13 آمده است زمانی که عیسی علیه السّلام مشتاق آن بود ، زمانی که بشر به سوی تمامی حقیقت هدایت خواهد شد…