چهارشنبه, می 15, 2024
مجموعه مقالات استاد دکتر فریدونی

شماره بيست و يك: انجیل برنابا(ج)

حاملگی حضرت مریم علیها سلام در انجیل برنابا

هر آینه به تحقیق برانگیخت خدای در این روزهای پسین جبرئیل فرشته را به دوشیزه ای که نامیده می شد مریم از نسل داود از سبط یهودا در حالی که این دختر زندگانی می کرد به پاکی بدون هیچ گونه گناهی و منزه بود از ملامت و ملازم نماز بود یا روزه- همانا یک روزی تنها بود که ناگاه فرشته جبرئیل داخل شد و بر بستر او سلام داد و به او گفت برکت خدای باد بر تو ای مریم- پس ترسید آن دختر از ظهور آن فرشته- لیکن آن فرشته فرونشانید ترس او را و گفت مترس ای مریم زیرا برخوردار شدی نعمتی را از نزد خدائی که برگزیده تو را تا مادر پیغمبری باشی که مبعوث می کند او را به سوی شعب اسرائیل… پس پرسید عذرا چگونه من میزایم پسری را در حالی که من نمی شناسم مردی را؟ پس جواب داد فرشته ای مریم بدرستی که خدائی که آفرید آدم را از غیر انسان هر آینه قادر است بر اینکه بیافریند در تو انسانی را از غیر انسان. / انجیل برنابا ، فصل اول ، شماره های 1 تا 7

خوارق عادات حضرت روح الله دالّ بر پیامبری او و منطبق با قرآن کریم است.

در روز سوم یافتند کودک را در هیکل میانه ی علما که محاجه می فرمود با ایشان در امرِ ناموس- او به شگفتی درآورد  هر کس را به سؤالها و جوابهای خود، هر کس می گفت: چگونه داده شده است به مثل این علم را؟ حال آنکه او تازه جوان است و خواندن را نیاموخته. / انجیل برنابا ، فصل نهم ، شماره های 12 و 13

چون یسوع فرود آمد از کوه تا برود به اورشلیم برخورد به پیسی که به الهام الهی دانست یسوع پیغمبر است – پس زاری نمود بسوی او گریه کنان و گفت ای یسوع پسر داود به من رحم کن – پس جواب فرمود یسوع : چه می خواهی ای برادر که انجام دهم برای تو؟- پس پیس جواب داد ، ای آقا عطا فرما مرا صحت- پس سرزنش نمود او را یسوع و فرمود: «به درستی که هر آینه تو کودن هستی ، زاری کن به سوی خدائی که تو را آفریده است و او عطا می فرماید تو را صحت زیرا من مردی هستم مانند تو»… پس یسوع آهی کشید و گفت: « ای پروردگار ای خدای توانا ، از برای محبت پیامبران پاک خود بهبودی بخش این دردمند را » چون گفت این را ، بر علیل دست مالید و گفت: « به نام خدای ای برادر بِه شو»- چون این بفرمود بِه شد از پیسی خود حتی اینکه جسد پیس او شد مثل جسد طفلی. / انجیل برنابا ، فصل یازدهم ، شماره های 1 تا 10

آن کسی که به دار رفت حضرت عیسی مسیح نبوده بلکه یهودای اَسخریوطی است.

 پس از آنکه یهودای اَسخَریوطی محل عیسی مسیح را به کاهنان خبر داده بود جماعت بسیاری برای دستگیری و کشتن حضرت مسیح به آن محل آمدند. در این هنگام خدای تعالی دستور می دهد که فرشتگان مقرب مثل جبرئیل و میکائیل آمده و حضرت عیسی را به آسمان ببرند. دنباله ی ماجرا را برنابا چنین نقل می کند:

یهودا به سرعت و هراسان داخل غرفه ای شد که از آن یسوع بالا برده شده بود … پس خدای عجیب کار عجیبی کرد – آنگاه یهودا در گفتار و رخسار تغییر پیدا کرد و شبیه به یسوع شد حتی آنکه ما اعتقاد نمودیم که او یسوع است- اما او پس از آنکه مرا بیدار نمود مشغول تفتیش شد تا ببیند معلم کجاست- از این رو تعجب نمودیم و در جواب گفتیم توئی ای آقا همان معلم ما – او با تبسم گفت مگر شما آنقدر کودن هستید که یهودای اَسخَریوطی را نمی شناسید؟

در این گفت و گو بود که لشکریان داخل شدند دست های خود را بر یهودا انداختند زیرا از هر جهت شبیه به یسوع بود…

پس لشکریان یهودا را گرفته او را سخریه کنان در بند نمودند- چه او انکار می نمود که او یسوع است… آنگاه او را سیلی زدند و به روی او تف کردند – رئیس کاهنان او را سوگند داد که راست بگوید- یهودا در جواب گفت همانا به شما گفتم که منم یهودای اسخریوطی که وعده داد تا به دست شما یسوع ناصری را تسلیم نماید اما نمی دانم که به چه حیله ای دیوانه شده اید- رئیس کاهنان در جواب گفت ای گمراهِ گمراه کننده ، همانا گمراه کردی همه ی اسرائیل را به تعلیم و آیات دروغ خود …

پس از زدن تازیانه به وی جامه ی قدیم ارغوانی پوشانده و خارهائی جمع کردند و تاجی شبیه به تاج طلا و جواهری که پادشاهان بر سر خود می گذارند ساختند- آنگاه تاج خار را بر سر یهودا گذاشتند – پس او را به کوه جمجمه آنجا که مرسوم بوده آویختن گناهکاران کشانیدند و آنجا او را برهنه به دار کشیدند- پس آنجا او را از دار به زیر آوردند و در قبرستان تازه ی یوسف دفن نمودند. / انجیل برنابا ، نقل به صورت انتخابی از دو فصل دویست و شانزده و دویست و هفده

در شماره ی بعد ان شاء الله در مورد بشارتی حیرت انگیز و سرور آفرین از مکاشفه ی یوحنّا صحبت خواهیم کرد.

[شايان تذكر است كه در حديثي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم تصريح شده است كه تورات و انجيل و زبور همگي به صورت الواح و اوراق نازل گرديدند و تنها قرآن است كه تنزيلي به صورت آيات و سوَر متفرق داشت. و اين  يكي از دلايلي ست كه قرآن فرقان خوانده مي شود. (بحار الانوار ج 9 ص 337) اين نكته يكي از وجوه عظمت قرآن كريم در برابر تورات و انجيل و زبور اصلي و تحريف نشده است چه رسد به اينكه بخواهيم قرآن- كلام خدا- را با مكتوبات تحريف شده اي كه نام تورات و انجيل بر آن نهاده اند مقايسه كنيم.

پس انجيل اصلي كه از جانب خداوند به حضرت عيسي عليه السّلام عطا شد الواح و اوراقي مكتوب بود. هيچ نسخه اي از آن انجيل اصلي يا هيچ شرحي به انجيل اصلي كه حضرت عيسي عليه السّلام آن را نگاشته باشند در دسترس نيست. كتب متعددي كه در طي قرون پس از حضرت عيسي عليه السّلام توسط انسان هاي غيرمعصوم درباره زندگي حضرت عيسي عليه السّلام نوشته شد با مسامحه انجيل خوانده مي شوند. در نتيجه تأييد هيچ يك از اين به اصطلاح اناجيل ميسر نيست چرا كه نسخه اصل در دسترس نيست. در ضمن در ترجمه ها و تفاسير متعددي كه بر اين كتب در طي قرون نگاشته شد دخل و تصرف هاي بشري كاملاً مشهود است.

در اينجا نگارنده در صدد تأييد صددرصدي انجيل برنابا نمي باشد؛ صرفاً برخي از اصولي كه در انجيل برنابا ذكر شده است نزديك به تعاليم تحريف نشده انبياء عليهم السّلام مي باشد. يكي از اهداف نگارنده اين است كه نظر خواننده را به اين نكته مهم جلب نمايد كه بررسي انجيل برنابا نيز منطقي مي باشد و گرنه شيعيان به هيچ وجه انجيل برنابا را انجيل حضرت عيسي عليه السّلام نمي دانند. ]