دوشنبه, آوریل 29, 2024
اسلایدرمسیح نامه

خاک سرخ و خون

ریان بن شبیب گوید: در روز اول محرم خدمت حضرت رضا علیه السّلام رسیدم. حضرت فرمودند: اى فرزند شبیب آیا روزه هستى؟ گفتم: خیر.

حضرت فرمودند: همانا امروز روزی ست که در آن زکریا علیه السّلام دعا کرد و از پروردگارش خواست: ربّ هب لى من لدنک ذریّة طیّبة إنک سمع الدعاء ؛ پروردگارا از قرب درگاهت به من ذریه ای طیب عطا کن همانا تو شنونده دعا هستی.

[…فَهَبْ لىِ مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا. یَرِثُنىِ وَ یَرِثُ مِنْ ءَالِ یَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبّ‏ رَضِیًّا

… از قرب درگاهت ولی ای به من عطا کن که از من و از آل یعقوب میراث گیرد و او را مورد رضایتت قرار ده. (قرآن کریم؛ سوره مریم(19) آیه 5 و 6)]

پس خداوند دعاى او را اجابت فرمود و به فرشتگان امر کرد هنگامى که زکریا در محراب مشغول عبادت است او را ندا دهند که خداوند تو را به یحیی تصدیق کننده بشارت می دهد. اینک هر کس در این روز روزه داشته باشد و از خداوند هر چه بخواهد مورد اجابت قرار خواهد گرفت همان طور که دعاى زکریا مستجاب شد.

سپس فرمودند: ای پسر شبیب، همانا محرم ماهی ست که اهل جاهلیت گذشته در آن ظلم و جنگ را جهت حرمتش حرام می دانستند. پس این امت نه حرمت ماهشان و نه حرمت نبیشان صلوات الله علیه و آله را نشناختند و بالیقین در این ماه فرزندانش را کشتند و زنانش را به اسارت بردند و متعلقاتش را غارت کردند فلا غفر اللّه ذلک لهم أبدا و خداوند هرگز آنان را برای این کار نخواهد بخشید.

اى فرزند شبیب اگر مى‏خواهى بر کسى گریه کنى بر حسین بن على علیهما السّلام گریه کن که او را مانند گوسفند سر بریدند، و هیجده نفر از خاندان او را که مانند آن‏ها در زمین نبود با وى کشته شدند، آسمان و زمین براى کشته شدن او گریه کردند.

چهار هزار فرشته براى یارى کردن او فرود آمدند و او را کشته یافتند، و آنها محزون و غبار آلود در کنار قبر او میباشند تا وقتى که قائم قیام کند، در هنگام ظهور قائم آن فرشتگان وى را یارى مى‏کنند و شعار آنان «یا لثارات الحسین» (ای خونخواهان حسین) علیه السلام مى‏باشد.

در آن هنگام (روز عاشورا) از آسمان خاک سرخ و خون بارید.

اى فرزند شبیب اگر برای حسین بن على علیهما السّلام گریه کنی چنانکه اشکهایت بر گونه ‏هایت جارى شود، خداوند همه گناهان تو را مى‏ آمرزد، بزرگ باشد یا کوچک، اندک باشد یا زیاد.

اى فرزند شبیب اگر میخواهى خداوند را ملاقات کنى در حالى که گناه نداشته باشى حسین علیه السّلام را زیارت کن.

اى فرزند شبیب اگر میخواهى در بهشت جاى گیرى و با محمّد و آلش صلی الله علیهم اجمعین هم‏نشین گردى قاتلان حسین علیه السّلام را لعنت کن.

اى فرزند شبیب اگر میخواهى ثواب شهداى کربلا را داشته باشى، هر گاه یاد آنها را کردى بگو: «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»(ای کاش با آنان بودم تا رستگار می شدم، رستگاری ای عظیم)

اى فرزند شبیب اگر میخواهى با ما در درجات بلند قرار گیرى، در هنگام اندوه ما اندوهگین باش، و در وقت خوشحالى ما خوشحالى کن.

اکنون به ولایت ما چنگ زن و بدان اگر کسى سنگى را دوست داشته باشد خداوند روز قیامت او را با همان سنگ محشور میکند.

منبع: مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج‏2 ، باب 10، ص : 26

در اين سايت براي استخراج آيات و روايات غالبا از دو نرم افزار “گنجينه روايات نور “و “جامع التفاسير نور ”  اثر مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي استفاده مي شود.