پنج‌شنبه, می 16, 2024
دعوت شدگان به نور

قصه عشقی کهن از ایران باستان تا بلندای آسمان(قسمت هفتم)

یکی از بارزترین نمونه های نفاق این باصطلاح اصحاب پیامبر در غدیر و پس از آن ظاهر گردید. من در روز غدیر حضور داشتم و آن صحنه ی به یاد ماندنی را دیدم که پیامبر ، علی علیه السلام را بر مسلمانان مقدم داشتند و آنان را به پیروی از او و یاری او دعوت فرمودند که البته این نخستین بار نبود که حضرت چنین سفارشی می فرمودند. در آن روز غدیر پیامبر همچون همیشه اشاراتی به فضائل علی علیه السلام کردند و فرمودند فضائل علی بیشتر از آن است که در یک نوبت به آن اشاره شود. ایشان در میان سخنانشان فرمودند که من کنت مولاه فهذا علی مولاه هر که من مولای او هستم پس این علی مولای اوست و سپس دعا فرمودند اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و خذل من خذله خدایا دوست بدار هر که او را دوست بدارد و دشمن بدار هر که با او دشمنی کند و یاری کن هر که او را یاری کند و کوچک بشمار هر که حق او را نگاه ندارد و فرمودند که هیچ کس تفسیر قرآن را نمی داند مگر علی ابیطالب و فرزندان معصوم او از نسل پیامبر و …

من در آن روز غدیر دیدم همانانی که از مردم پیشی گرفتند و به علی بن ابیطالب تبریک گفتند، در گوشه ای جمع شدن و تخم کینه ای را که در دل داشتند با حسد و خشم و غضبشان آبیاری کردند و نقشه ها کشیدند.
بعد از ماجرای با شکوه و عظمت غدیر می دانستم که لحظه به لحظه، زمان از دست دادن پیامبر نزدیک و نزدیکتر می شد. در آخرین روزهایی که محضر شریف پیغمبر را درک می کردیم حضرت ما را مخاطب قرار داده و فرمودند :
معاشر النّاس ! إنّی راحلٌ عن قریبٍ و منطلقٌ الی المَغیب . اوصیکم فی عترتی خیراً و ایاکم و البِدَع ، فإنّ کلّ بدعةٍ ضلالةٌ و الضّلالةٌ و اهلها فی النّار.
معاشر النّاس من فقد الشمس فیستمسک بالقمر من فقد القمر فَلیَستَمسِکَ بالفرقَدَین. فإذا فقدتم الفَرقَدَین فَتَمَسَّکوا بالنُّجوم الزّاهره بعدی ، اقول قولی هذا واستغفرالله لی و لکم .

ای گروه مردم ! من به زودی کوچ خواهم کرد و به جهان دیگر خواهم رفت شما را به نیکی به اهل بیتم سفارش می کنم . از بدعت بپرهیزید ؛ چرا که هر بدعتی گمراهی است و ضلالت و اهل ضلالت در آتش اند .
ای گروه مردم ! هر کس خورشید را از دست داد ، به ماه چنگ بزند و هر که ماه را از دست داد فرقدان را دریابد . هر گاه فرقدان را از دست دادید به ستارگان درخشان پس از من تمسک جویید . این سخن را می گویم و از خدا برای خود و شما آمرزش می طلبم .
آن گاه که حضرت از منبر پایین آمدند به دنبال ایشان راه افتادم تا داخل خانه ی یکی از همسران خود شدند . من نیز داخل شدم و گفتم پدر و مادرم فدای شما ! شنیدم که فرمودید : آن گاه که خورشید را از دست دادید به ماه تمسک کنید و آن گاه که ماه را از دست دادید به فرقدان چنگ بزنید و آن گاه که فرقدین را از دست دادید ، به ستارگان درخشان تمسک کنید . خورشید ، ماه و فرقدان و ستارگان درخشان کیانند ؟
رسول الله فرمودند : انا الشّمس و علیٌ القمر ، فإذا فقدتمونی فَتمَسّکوا به بعدی و امّا الفَرقَدان فَالحَسنُ و الحسین فإذا فقدتم القمر فَتَمَسَّکوا بِهِما ، و امّا النُّجومُ الزّاهرة فَهُمُ الائمة التسعه من صُلبِ الحُسین و التاسعُ مَهدیُّهُم
من خورشیدم و علی ماه . اگر مرا از دست دادید پس از من به او تمسک جویید و اما فرقدان حسن و حسین اند؛ هر گاه ماه را از دست دادید ، به آن دو تمسک جویید و ستارگان درخشان پس از آنان نُه امامی اند که از فرزندان حسین علیه السلام اند نهمین ایشان مهدی علیه السلام است .
أنّهم هم الاوصیاءُ و الخُلفاءُ بعدی ، ائمَّةُ الابرارٌعدد اسباط یعقوب و حواریّ عیسی …
اینان جانشینان و اوصیای بعد از من اند امامان نیکوکار که به تعداد فرزندان یعقوب و حواریون عیسی علیه السلام اند…
هر چه لحظه ها به لحظه تلخ از دست دادن زیباترین مردی که پا به عصه وجود بر این کره خاکی نهاده بود نزدیک می شد من هر چه بیشتر در افکارم غرق می شدم و خاطرات سخنان پیامبر در برابر چشمان اشکبارم ظاهر می شد و به یاد می آوردم که پیامبر صلی الله علیه و آله پیوسته می فرمودند:
اول کسی که روز قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد می شود اولین کسی است که اسلام آورد و او علی بن ابیطالب است.
خیر هذه الامة علی بن ابیطالب. بهترین این امت علی بن ابی طالب است.
محبت علی بن ابیطالب درختی است که اصل آن در بهشت و شاخه های آن در دنیا است ، هر که شاخه ای از آن شاخه ها را بگیرد و خود را به آن بیاویزد ، آن درخت او را به بهشت می کشاند . بغض و کینه علی بن ابیطالب نیز درختی است که اصل آن در جهنم و شاخه ی آن در دنیا است ، هر که دارای کینه و عداوت علی بن ابیطالب باشد شاخه ی آن درخت او را گرفته و به دوزخ می برد .

و به یاد می آوردم که روزی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض داشتم : یا رسول الله هیچ پیامبری نیامد مگر آن که وصی و جانشین خود را معرفی کرد ، پس کیست وصی و جانشین شما ؟ فرمودند :
ای سلمان وصی من و خلیفه بعد از من بهترین کسی است بعد از من که دِین مرا ادا می کند و عدالت مرا اجرا می کند و او علی بن ابیطالب است. و از خاطرم گذشت که روزی امیر المؤمنین علی علیه السلام به من فرمودند: ای سلمان ! وای بر کسی که حق ما را نشناسد و فضل و دانش ما را انکار نماید …ای سلمان کدام یک از این دو پیامبر افضل اند ؟ محمد صلی الله علیه و آله یا سلیمان ابن داوود علیه السلام گفتم : محمد صلی الله علیه و آله. فرمودند : سلمان، وصی سلیمان آصف بن برخیا بود که تخت بلقیس را از مسافت بسیار دوری به یک چشم به هم زدن آورد . نزد او علمی از کتاب بود … [ قرآن کریم؛ سوره نمل، آیه40 ] . در نزد من علم هزار کتاب و صحیفه ای است که بر انبیا نازل گردیده ؛ بر شیث فرزند آدم 55 صحیفه ؛ بر ادریس 30 صحیفه ؛ بر ابراهیم 20 صحیفه و 4 کتاب تورات ، انجیل ، زبور و فرقان…
سپس حضرت امیر این آیه را تلاوت فرمودند: ” و یقول الذین کفروا لست مرسلاً قل کفی بالله شهیداً بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب [قرآن کریم؛ سوره رعد، آیه 43 ] . و آنان که کفر ورزیدند (خطاب به پیامبر) می گویند، تو یک فرستاده نیستی؛ بگو که بین من و شما شهادت خداوند و کسی که علم کتاب نزد اوست کافی می باشد.” و فرمودند من آنکسی هستم که علم الکتاب نزد اوست… و ادامه دادند: سلمان کسی که در ما شک کند و معرفت نسبت به ما نداشته باشد به راستی که از ولایت ما گریخته است .
و بالاخره و واقع شد آن چه همیشه نگرانی اش را داشتیم ، پیامبر بعد از چند روز که در بستر بیماری افتاده بودند از دنیا رفتند و ما بودیم و حریصان بر حکومت و نشستن آن ها بر گرده انسان ها و منافقانی که تا دیروز در خفا نفاق می ورزیدند و امروز آتش دنیا طلبی در آن ها زبانه می کشید .
ادامه دارد…