دوشنبه, آوریل 29, 2024
رو در رو

عیسی حقیقی

احمد بن زیاد همدانىّ- رضى اللَّه عنه- به سند مذکور در متن از صفوان ابن یحیى روایت کرد که گفت: ابو قرّه دوست جاثلیق از من خواست که او را به مجلس حضرت رضا علیه السّلام ببرم. من در این باره اذن طلبیدم و حضرت علیه السلام فرمودند: او را بیاور. چون بر آن بزرگوار وارد شد، فرش زیر پاى آن حضرت را بوسید و گفت: رسم دین ما این است که با اشراف اهل زمان خود چنین رفتار کنیم، خداى شما را بسلامت دارد.

اکنون بفرمایید نظرتان را در باره فرقه‏ اى که ادعائى دارد و فرقه دیگرى از غیر ایشان که خود به عدالت معرّفى شده‏اند آنان را در ادّعایشان تصدیق میکنند. حضرت علیه السلام فرمودند: آنان حق ادعا دارند. مرد گفت: فرقه دوم ادعائى دارند، و شاهدى پیدا نمى‏کنند که آنان را تصدیق کند مگر از خودشان، اینان چه؟ حضرت علیه السلام فرمودند: حق ادعا بر آنها نیست.

مرد گفت: (اینک ما و شما)؛ ما ادّعا میکنیم که عیسى روح الله و کلمه اوست که به مریم القاء نمود، مسلمانان با ما در این ادّعا موافقند و ما را تصدیق مى‏کنند، ولى مسلمانان مدعى آنند که محمّد پیامبر و فرستاده خدا است و ما در آن ادعا تبعییتشان نمی کنیم. آنچه که ما در آن اجماع داریم بهتر است از آنچه که در آن اختلاف داریم.

حضرت علیه السلام پرسیدند: اسم تو چیست؟ گفت: یوحنّا.

حضرت علیه السلام فرمودند: اى یوحنّا ما به آن عیسى بن مریم و روح الله و کلمه اش ایمان داریم که به محمّد صلى الله علیه و آله ایمان داشته و مژده آمدن او را داده است و خود اقرار کرده باشد که بنده است و پروردگارى دارد، پس اگر آن عیسى که تو به او اقرار دارى این چنین نیست که به محمّد ایمان آورده باشد و اقرار به عبودیّت کرده و خدا را پروردگار خود بداند، ما از چنین عیسائى بیزاریم! پس کجا بر آن اجماع داریم؟*

ابو قرّه برخاست و به صفوان بن یحیى گفت: برخیز! این مجلس ما را بى‏ نیاز نکرد و ما به سود و نفع خود از آن بهره نبردیم.

منبع : عیون أخبار الرضا علیه السلام ج‏2 ص 230

*[ حضرت رضا علیه السلام در اینجا نکته ای بسیار دقیق و عمیق را بیان فرمودند که این واژه ها نیستند که حجتند؛ بسیاری نام الله یا واژه عیسی و … را بر زبان می رانند و ادعای اعتقاد به ایشان را دارند لیکن در واقع بت هایی در ذهن خود خلق کرده اند و به آنان اعتقاد دارند پس این تشابه اسمی دلیل بر تشابه اعتقادی نمی باشد. آنچه که مقبول خداوند یکتا می باشد اعتقاد به الله واقعی ، عیسی حقیقی ، محمد واقعی و … علیهم السلام می باشد. عیسی ای که مسیحیان پولسی به آن معتقدند معجون و مخلوق ذهن انسان ست و غیر قابل فهم، برای اطلاع بیشتر در این زمینه به قسمت نهم و یازدهم و دوازدهم بررسی های تحلیلی و منصفانه پیرامون مسیحیت رجوع فرمائید. در صورتیکه حضرت عیسی حقیقی علیه السلام را قرآن کریم به زیبایی معرفی می فرماید برای اطلاع بیشتر به قسمت دهم بررسی های تحلیلی و منصفانه پیرامون مسیحیت مراجعه فرمائید.]

در اين سايت براي استخراج آيات و روايات غالبا از دو نرم افزار “گنجينه روايات نور “و “جامع التفاسير نور ”  اثر مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي استفاده مي شود.